SBARR-Methode

Jessica • 6 maart 2023

Vandaag het derde deel in de reeks blog artikelen over klinisch redeneren. In dit artikel bespreken we de SBARR-methode. De SBARR-methode is een belangrijk onderdeel binnen het klinisch redeneren. We starten dan ook met het belang van het gebruiken van de SBARR. Daarna bespreken we waar de letters van de SBARR voor staan. Hierna volgt er wat je per onderdeel bespreekt en volgt er een voorbeeld van een volledige SBARR overdracht.
 
Zoals al in een eerder artikel besproken is, is de SBARR-methode een wijze van overdragen aan bijvoorbeeld de arts. Deze methode is in te zetten in zowel een acute als niet-acute situatie. De SBARR-methode zorgt voor een eenduidige, snelle en correcte communicatie tussen zorgverleners. Daarnaast zorgt de SBARR voor een betere samenwerking en vergroot het de patiëntveiligheid.
 
Waar staat SBARR voor? 
S = Situation = situatie
B = Background = achtergrond
A = Assessment = beoordeling
R = Recommendation = aanbevelingen
R = Repeat = herhalen van afspraken
 
Wat bespreek je per onderdeel? 
Situation

 - wie je bent en je functie

 - waar je werkt

 - voor welke patiënt/cliënt je belt

 - wat is de rede dat je belt voor deze patiënt/cliënt (NEWS/EWS)

Background

  - de opnamereden en opnamedatum van de patiënt

  - de behandeling die patiënt gehad heeft

  - medicatie die de patiënt gebruikt 

  - belangrijke voorgeschiedenis van de patiënt

  - eventuele laboratoriumwaarden

  - eventueel hoe de patiënt zich normaal gedraagt en wat er nu anders is

Assessment

  - wat jij denkt dat het probleem is

  - welke interventies jij al ingezet hebt

  - je uit hier je zorgen

Recommendation

  - wat wil jij dat er gebeurt?

  - wat zijn jou aanbevelingen?

  - vraag wat jij in de tussentijd kan doen

Repeat

  - herhaal de met de arts gemaakte afspraken

  - noteer in het patiëntendossier de situatie en de gemaakte afspraken 


Wat ik zelf altijd doe tijdens het doorlopen van de ABCDE-methode en/of de zes stappen van het klinisch redeneren is direct de SBARR formuleren in mijn hoofd. Op deze manier hoef ik hier minder lang over na te denken en bereid ik als het ware de overdracht al voor. 
Voor een goede overdracht is het belangrijk dat je zo goed als kan op de hoogte bent van de situatie van de patiënt. Op die manier gaat het overdragen een stukje sneller en gemakkelijker.
   

Voorbeeld van een SBARR overdracht

Situation
Hallo ik ben Jessica, verpleegkundige van de afdeling Geriatrie. Ik bel over mw. Jansen, 84 jaar, omdat zij een NEWS heeft van 12 o.b.v. een ademhaling van 28, saturatie van 85% bij 3l zuurstof. Mw. reageert verbaal en heeft een pols van 104/min irregulair. Ik maak mij zorgen om mw.
 
Background
Mw. is opgenomen met een een pneumonie en wordt al vier dagen behandeld met 1x daags ceftriaxon i.v.. Mw. had begin van de dienst 3l zuurstof en heeft nog een maaltijd op. Mw. is bekend met COPD Gold 2 en hypertensie. 
 
Assessment
Ik heb mw. haar zuurstof al opgehoogd naar 15l met een non-rebreathing masker (NRM) waarmee zij nu 90% satureert. Ik heb mw. tevens laten vernevelen met ipramol en haar eigen pufjes gegeven. Maar vooralsnog heeft dit ook geen direct resultaat. Ik denk dat mw. mogelijk een longembolie zou kunnen hebben daar zij al sinds opname een irregulaire pols heeft en op dit moment geen antistolling gebruikt. Mw. zou tevens een exacerbatie COPD kunnen hebben of haar pneumonie verergerd ondanks de antibiotica. Het laatste wat zou kunnen is dat mw. overvuld geraakt is en daarbij zo’n hoge zuurstofbehoefte heeft. 

Recommendation
Ik zou dan ook willen vragen of u de patiënt met spoed kan komen beoordelen. 
Is er iets wat ik in de tussentijd kan doen voor mevrouw?
 
Repeat
Oke u bent er binnen 5minuten en ondertussen meet ik haar vitale parameters nogmaals.
 
Dit is hoe een SBARR overdracht eruit zou kunnen zien. Wil jij hier meer over weten? Stuur mij dan een bericht en ik beantwoord jou vragen!

Share by: